W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 16 października 2019 | Imieniny: Gawła, Florentyny, Grzegorza
HEAD

Aktualności

Drób, wieprzowina i wołowina - co najchętniej jemy?

2014-08-26

Statystyczny Polak zjada ok. 27 kg białego mięsa rocznie. Od kilku lat spożycie drobiu rośnie systematycznie o pół kilograma na rok. Od drobiu jemy jedynie więcej wieprzowiny. Pomimo kampanii promocyjnych, wołowina nadal jest bardzo rzadko wybierana przez konsumentów.

Statystyczny Polak zjada ok. 27 kg białego mięsa rocznie. Od kilku lat spożycie drobiu rośnie systematycznie o pół kilograma na rok. Od drobiu jemy jedynie więcej wieprzowiny. Pomimo kampanii promocyjnych, wołowina nadal jest bardzo rzadko wybierana.

Jeszcze w 2005 roku spożycie drobiu na jednego mieszkańca wynosiło ok. 23 kg, w 2013 wyniosło już 27 kg - to oznacza, że spożycie wzrosło o 0,5 kg w skali roku. Najpopularniejszym mięsem w Polsce jest wieprzowina - udział w konsumpcji mięsa wynosi 55 proc, na drugi miejscu jest drób - ok. 38 procent. Należy zaznaczyć, że spożycie drobiu nadal rośnie a wieprzowina przechodzi kryzys - głównie przez ASF a jej konsumpcja spada. Przeciętny Polak zjada tylko 2 kg wołowiny na rok - główną przyczyną są zbyt wysokie ceny tego mięsa.

- Choć po wołowinę sięga dwóch na trzech Polaków jedzących mięso, tylko 21% z nich przyznaje, że przyrządza dania na jej bazie częściej niż raz w tygodniu. Pozostali entuzjaści steków i rumsztyków (41%) pozwalają sobie na nie znacznie rzadziej, zwykle 2-3 razy w miesiącu. Tylko raz w miesiącu, a więc w zasadzie od święta, wołowinę kupuje jedna czwarta ankietowanych - donoszą twórcy akcji promocyjnej wołowiny QMP - Dobra Wołowina.

Mięso drobiowe jest tańsze, mniej kaloryczne i łatwe w przyrządzeniu - dlatego też jego popularność nie maleje, a spożycie wciąż rośnie.
- Mieliśmy kilka dużych kampanii, począwszy od 2010 roku, kiedy promowaliśmy gęsinę, następnie w 2011 roku mięso z kurczaka, potem mięso z indyka, na końcu przetwory drobiowe. Teraz przymierzamy się do promocji mięsa kaczego - mówi agencji Newseria Biznes dyrektor generalny Krajowej Rady Drobiarstwa. - Wyraźnie widać, że tendencja spożycia mięsa drobiowego w naszym kraju rośnie. Natomiast nie oznacza to, że jesteśmy w stanie zagospodarować przyrost produkcji drobiarskiej w kraju, musimy poszukiwać rynków zbytu.

Mięso drobiowe Polska eksportuje przede wszystkim do Niemiec, Czech, Francji, Wielkiej Brytanii ale także do Chin i krajów afrykańskich. Za granicę sprzedano 614 tys. ton drobiu. Chociaż handel z Europą wschodnią był niewielki, rosyjskie embargo również wpłynie na tę branżę.

Bank BGŻ analizując rynek unijnego sektora drobiu w latach 2014-2023 zapowiada kolejny wzrost i wskazuje na korzystne perspektywy rozwoju tego sektora w UE. Konsumpcja drobiu ma nadal rosnąć i to nie tylko w państwach członkowskich. FAO prognozuje, że w 2023 r. mieszkaniec UE będzie przeciętnie spożywał 22,2 kg mięsa drobiowego rocznie.

Oprac. Demeter MG, źródła: Newseria Biznes, QMP Dobra Wołowina, KIPDiP
Pogoda Warszawa z serwisu


Paliwa

Ceny paliw z dnia: 2017-03-27

E95
4,65 zł

E98
5,00 zł

ON
4,50 zł

LPG
2,21 zł

SKUPY

Ceny netto skupu z dnia: 2017-03-27

Wieprzowina

Klasa półtusz wieprzowych wg klasyfikacji EUROP
Cena zakupu wg wagi żywej
Klasa S
6,50 zł/kg
Klasa E
6,40 zł/kg
Klasa U
6,00 zł/kg
Klasa R
5,60 zł/kg

Pszenica

Przedsiębiorstwa
(pszenica konsumpcyjna)
689 zł/t
Targowiska
737 zł/t

Żyto

Przedsiębiorstwa
(żyto konsumpcyjne)
577 zł/t
Targowiska
544 zł/t
Źródło: INFORMACJA O CENACH RYNKOWYCH

Partnerzy